Montáže LPG

Průvodce
Vážení zákazníci,

ve své praxi se setkávám s lidmi, kteří řeší v podstatě stále stejné problémy a proto jsem se rozhodl, že zde uvedu několik informací, které vám snad pomohou při vašem rozhodování o LPG.

Úvodem:

V České republice je cca 500 větších či menších firem zabývajících se montážemi LPG do aut. Skutečně velkých firem, které mají několik montáží denně, je cca 15. A je to s námi jako všude jinde – jsou firmy dobré a firmy špatné. Špatné ať již nevyhovujícím technickým vybavením, znalostmi, praxí, či přístupem k zákazníkům.

Automobil s LPG si můžete pořídit několika způsoby:

1) Nový s již zabudovaným alternativním pohonem od výrobce.

Jsou zde dvě varianty:

– LPG zařízení je dodatečně namontováno u smluvního servisu v ČR, nebo

– LPG (CNG) je namontováno přímo ve výrobě

Jako pozitivní se jeví skutečnost, že autorizovaný servis nemůže tyto přestavby zpochybňovat. Tuto skutečnost však dle mého názoru jednoznačně převyšují negativa:

Zásadní nevýhodou je to, že neovlivníte, jaká značka a jaký systém bude ve vašem automobilu namontován a výrobce jistě nebude řešit problém, že tento LPG systém servisuje pouze firma na druhém konci republiky nebo že na tuto firmu máte špatné reference. Varianta LPG namontovaného do zahraničního auta přímo ve výrobě je ještě méně výhodná, protože tyto systémy prodejci pro ČR většinou ani neumí opravovat. Značek a systémů je v Evropě hodně, každý má svá specifika a těžko budete hledat „univerzální servis“, který by běžně dokázal opravit a vyladit jinou značku (systém) kromě těch, na které se specializuje. Takové vozidlo sice nakonec končí u nás, ale protože opravdu nejde o u nás běžně používané systémy, takže náhradní díly objednáváme většinou v Itálii, Německu, nebo Holandsku a zákazník je tím pádem nucen čekat i měsíc, než proběhne dodání dílu a samotná oprava. Vznikají vícenáklady jednak z důvodu pořízení nestandardního náhradního dílu, jednak proto, že zákazník může jezdit tuto dobu pouze na benzín. A to už můžeme hovořit o vícenákladech v řádech desítek tisíc Kč.

Proto si před zakoupením takového vozidla tyto důležité informace u prodejce vyžádejte.

2) Dovoz staršího auta s již namontovaným pohonem LPG

Do značné míry opakuje stejný problém, jako v bodě 1), protože značek a systémů je hodně, každý má svá specifika a nenajdete „univerzální servis“, který by dokázal opravit a vyladit jinou značku kromě těch, na které se specializuje. Vozidla dovezená ze západní Evropy mají většinou holandské systémy. V drtivé většině případů se pak v ČR nahrazují jinými, zde běžnými. Náklady na tuto výměnu se však pohybují okolo 20 000,- Kč.

3) Montáž zařízení do vašeho automobilu ve vámi vybraném servisu.

Tato varianta se jeví jako nejlepší, protože všechny důležité okolnosti ovlivňujete vy sami. Ať už jde o výběr vozidla, tak servisu montujícího LPG a systému, který budete používat. V tomto případě doporučuji zvolit takový servis, na který jsou dobré reference. Špičková firma dokáže vyhodnotit aktuálně nejlepší a nejkvalitnější zařízení a toto nabízet svým zákazníkům.

Občas se setkáváme s argumentem, že v případě nového či zánovního vozidla autorizovaný servis odmítá majiteli auta dále poskytovat záruku, pokud si nechá namontovat LPG pohon. Tento argument je však zcela nesmyslný. V případě poruchy se jednoznačně prokáže (posudkem soudního znalce), zda jde o závadu způsobenou výrobcem, vadnou součástkou, nebo jde o problém související se zařízením či s provozem na LPG.

Pojištění pro případ škod vzniklých na autech zákazníků by mělo již být naprostou samozřejmostí pro všechny solidní firmy. Je proto velmi důležité, abyste si ověřili, že LPG servis je krytý pojistkou a v případě poškození vzniklého montáží či provozem na LPG je schopen vám poskytnout náhradu.

Hlavní přehled problémů, které mohou nastat u vašeho automobilu nebo s vaším servisem:

Po montáži je horší start v režimu na benzín.

Některé „servisy“ vás budou přesvědčovat, že to není problém LPG zařízení, abyste si nechali opravit „benzínový problém“. Opak je pravdou, jde většinou o špatné naladění systému LPG, případně o použití nesprávné řídící jednotky. To má za následek načtení chyb do benzínové řídící jednotky a její následné změny v režimu benzínu. K rozklíčování tohoto problému stačí jednoduchá zkouška samotným zákazníkem. Tento problém se může vyskytnout i u aut, u kterých byste ho vůbec neočekávali. Nepomůže ani databáze s technickými údaji několika tisíc namontovaných systémů. Např. do Oplu Zafiry (objem 1,8; r.v. 2002) jsme namontovali sekvent, takový, který do těchto automobilů běžně dáváme. Několikrát jsme ladili, ale stále se rozsvěcela kontrolka a auto přecházelo do náhradního režimu. Až po výměně řídící jednotky za jinou (s EOBD) a po výměně lišty (s rychlejšími časy vstřiků) začalo auto jezdit bez problémů a ke spokojenosti naší i zákazníka.

„Mám od vás namontované LPG a auto mi nejede“.

Samostatnou kapitolou jsou zákazníci, kteří každou závadu na automobilu dávají do souvislosti s LPG. Prostě auto po čtyřech letech od namontování LPG zničehonic nejede, tak za to může LPG. Je nutné striktně rozlišovat, zda jde o závadu benzínovou, nebo plynovou. Pokud auto nejede dobře v benzínu, nemůže jet zákonitě ani dobře v plynu.

Pravdou je, že 99% značkových servisů odmítá spravovat auta s LPG, i když jde o benzínovou závadu. Argumentují tím, že plyn zkresluje údaje benzínové čtečky. Zda nechtějí, nebo neumějí, je v důsledku vlastně jedno. Proto máme diagnostiku na všechny značky a provádíme opravy benzínových částí. Tento servis poskytujeme prioritně u automobilů s naší montáží LPG.

Závady způsobené zanesením plynových cest.

Po namontování LPG ujedete se svým automobilem desítky tisíc km a tu a tam se vyskytne problém s horší kvalitou provozu. To se může stát, LPG není vždy a na všech čerpacích stanicích kvalitní. Proto se rozhodnete zajet se svým autem do plynového servisu. Jsou „montážníci“, kteří vám budou tvrdit, že jde o standardní opotřebení auta, se kterým nejde nic dělat. Pak jsou firmy, které závady vzniklé dlouhodobým provozem za pomoci diagnostiky najdou a odstraní. Chce to však patřičné znalosti, kvalitní diagnostické přístroje a trpělivost. Trpělivost jak naši, tak vás, zákazníků. A v neposlední řadě také dobrou firemní politiku, kdy je spokojený zákazník nejdůležitější.

Máte špatné svíčky

Další indicií, která by vás měla upozornit na to, že možná nejste na správném místě je fakt, že „odborná firma“ vás ani neupozorní na skutečnost, že u vaší konkrétní značky automobilu je po montáži nutné vyměnit svíčky. Vyšší teploty ve spalovacím prostoru mohou upálit svíčku, propálí se píst a dojde k poškození spalovacího prostoru motoru. Jsou však bohužel montážníci, kteří vás jednak na toto riziko neupozorní (protože o něm ani neví), jednak nemají ani základní sortiment svíček skladem a odešlou vás s tím, abyste si napřed správné svíčky někde koupili, dovezli, a teprve pak vám je vymění.

Další závadou bývají špatné kabely či zapalovací soustava. Na to však můžeme přijít pouze s pomocí diagnostických přístrojů. A to jde pouze tam, kde tyto diagnostické přístroje mají a umí s nimi pracovat.

Trendem dnešní doby je specializace

Se špatným kloubem jdete k ortopedovi a pokud máte problém se srdcem, určitě budete odesláni ke kardiologovi. U firem montujících pohon LPG tomu není jinak. Proto máme pracovníky, kteří montují pouze nádrže, přípojky a držáky, další specialisté montující nové zástavby, autoelektrikáře pracující s osciloskopy a čtečkami. Jde již o natolik odbornou činnost, že byste těžko hledali člověka, který bravurně zvládne všechny úkony. Někteří montéři vás však stále budou přesvědčovat, že „na koleně“ se dá vyladit a spravit cokoliv.

I v tomto oboru platí stará pravda: kdo montuje několik aut denně a má odpovídající vybavení na vysoké úrovni, ten zná všechna úskalí, dokáže vám doporučit optimální zařízení, dokáže ho dobře namontovat, seřídit a odzkoušet, doporučí vám Flash Lube, pokud je potřeba.

Dobrým, i když ne jediným vodítkem pro posouzení kvality servisu je jeho technické vybavení – hevery, diagnostická zařízení, analyzátory, čtečky závad, osciloskopy. Pro dnešní auta vybavená elektronikou je kvalitní diagnostické zařízení nutností. To lze poznat i z toho, že tyto servisy mají oficiální emisní stanici.

Rozhodnutí je na vás, je to vaše auto, vaše peníze a mnohdy také vaše nervy, když nastane problém.

Kdo nic nedělá, nic nepokazí

K demontáži jako krajnímu řešení přistoupila každá firma, pokud se k zákazníkovi chová solidně. Tak to prostě je. V několika výjimečných případech se i u naší firmy stalo, že zákazník přes veškerou naši snahu nebyl s provozem LPG spokojen. Ať už byl důvod v tom, že jsme vícekrát hledali optimální způsob nastavení, nebo nebylo možné minimalizovat zvýšenou spotřebu, atp. Pak ovšem nastává situace, kterou řeší různé firmy různě. Nechceme komentovat chování jiných firem, ale pokud došlo k tak výjimečné situaci, jakou je demontáž, vrátili jsme zákazníkovi celou částku, kterou zaplatil za montáž. Bez výmluv na amortizaci a vícepráce.

Firemní čerpací stanice

Toto kriterium nevypovídá nic o kvalitě namontovaného zařízení jako takového, ale jistě dokladuje náš postoj k péči o zákazníka. Na našich čerpacích stanicích prodáváme zákazníkům, kterým jsme namontovali naše zařízení, LPG s minimální marží, což v praxi znamená někdy až tříkorunový rozdíl na 1 litru LPG. Tuto nadstandardní službu provozujeme v Brně (Tuřanech) již od prosince 2010, čerpací stanici LPG máme také v Moravském Krumlově, v listopadu 2013 jsme otevřeli další čerpací stanici v Brně – Králově Poli (více viz „Čerpací stanice LPG“).

Jak jsem již výše uvedl, vše záleží na vás. Proto vám přeji správná rozhodnutí a mnoho kilometrů ujetých na LPG.

Výhody LPG

Proč byste se měli rozhodnout pro LPG?

  1. Náklady na PHM se sníží až o 50%.
  2. Protože se plyn nerozstřikuje a je již v plynném stavu, motor běží pravidelněji, je tichý a vykazuje menší opotřebení. V motoru se neusazují karbony, proto lze výrazně prodloužit lhůtu pro výměnu oleje.
  3. Obsah škodlivých látek ve výfukových plynech je výrazně nižší než u provozu na benzin. LPG plní emisní limity v lepší kvalitě než benzin.
  4. Možnost používání obou druhů paliva je i nadále zachována, stačí přepnout tlačítko na přístrojové desce a to i během jízdy. Dojezdová vzdálenost se díky možnosti využití obou druhů pohonu výrazně zvýší.
  5. Obliba LPG pohonu je v naší republice a v Evropě obecně velmi vysoká, čemuž odpovídá i počet čerpacích stanic.

Majitelé firemních vozidel platí silniční daň, která činí u osobních automobilů cca 3 000,- Kč za každé auto ročně. Novela z června 2008 upravila zákon č. 16/1993 Sb. a s účinností od 1.1.2009 jsou od silniční daně osvobozena vozidla na LPG, CNG, el. pohon a vozidla hybridní.

Před konečným rozhodnutím vás musíme upozornit také na nevýhody:

  1. Pořizovací cena alternativního pohonu.
    Na první pohled není tato položka zrovna malá, ale návratnost je poměrně rychlá. Návratnost investice závisí na průměrné spotřebě vašeho automobilu a množství najetých kilometrů.
    Další úspora se projeví na méně častých výměnách olejů a menším opotřebení motoru.
  2. Zmenšení zavazadlového prostoru.
    Toto zmenšení lze částečně eliminovat použitím toroidní nádrže (je umístěna místo rezervy).
  3. Zvětšení pohotovostní hmotnosti vozidla.
  4. Pocit strachu z plynu u některých lidí.
    Je dokázáno, že provoz vozidel je několikrát bezpečnější než provoz na běžná paliva.
    Nádrž je vyrobena z oceli, přezkoušena tlakovou zkouškou. Neexploduje ani při vhození do ohně. Víceúčelový ventil na nádrži omezuje plnění nádrže na 80%, je vybaven tepelnou a tlakovou pojistkou, která při zvýšeném tlaku odpouští plyn mimo prostor vozidla.
    Zpětné ventily zabrání úniku plynu při násilném protržení potrubí.
    Při náhodném úniku ze spojů je plyn odveden odvětrávacími hadicemi vně vozidla.
    Při autonehodě je po výpadku motoru okamžitě zastaven přívod plynu do karburátoru (či sání).
    Plnění i provoz jsou zcela bezpečné, montáž však každopádně svěřte opravdu schválené a autorizované firmě s dlouholetou zkušeností a se specializací na LPG!
    Pro stanovení nejvýhodnějšího typu zařízení a nádrže pro váš vůz doporučujeme osobní návštěvu.
Výsledky testů ČOI

Sken výsledků testu vzorku odebraného Českou obchodní inspekcí dne 1.10.2014

Montáž LPG: od prodejce nebo od nás?
Montovat LPG od montážníků či od značkového servisu při koupi nového vozu?

1)    Značkový servis operuje s tím, že pokud si nenamontujete LPG u něj, nebude držet záruky. Toto je naprostý nesmysl, velké montážní firmy píší do záručních listů – „Přebíráme záruky na díly dotčené montáží i provozem vozidla na LPG“. Zároveň mají vysoké pojistky pro tyto případy. Naše firma určitě, pojistky na auta do 3,5 mil.Kč.

2)    Montážní firmy montují dlouhé roky a použijí ta zařízení, která jsou nejvhodnější, která umí a servisují. A to za rozumné ceny.

Značkové servisy montují bez zkušeností, nainstalují jen ten typ zařízení, který mají nařízený, protože jsou vázáni smluvně s výrobcem a opravují  za dlouhou dobu a hlavně za vysoké ceny. Montáž celého zařízení u nás cca 24 000,- Kč, značkový servis 35 000,- Kč.

3)    Systémy na montáž volíme také podle následných cen na opravy. Příklad: vstřiková lišta LPG repasovaná u nás, cena 1 500 Kč – ve značkovém servisu také 14 000 Kč.

4)    Zákazníkům, kterým jsme montovali LPG systém, mají možnost čerpat na našich čerpacích stanicích za zvýhodněné ceny. Rozdíly cen plynu jsou značné, někdy i 3 – 4 Kč. Při spotřebě 10 litrů a při najetí 2 000 km měsíčně tak může zákazník u nás ušetřit za rok dalších 7 000,- Kč Veškeré aktuální informace najdete na našich stránkách.

Toto vše by si zákazník měl dát do souvislostí dříve, než se rozhodne, kde si nechá namontovat LPG.

Specializace naší firmy na montáže LPG
Naše firma se specializuje na takové montáže LPG do vozidel či dodělávky plynových systémů do mechanizmů, které ostatní firmy nedělají. Ať už z důvodu nedostatečného přístrojového vybavení či neodbornosti.

Motory FSi, TSi, GDi najdete v nabídce mnoha firem nabízejících přestavby LPG (skutečně kvalitní montáže však provádí jen cca 10 firem v celé ČR), kvalita ostatních provedení a tudíž i uživatelský komfort se velmi různí.  Naše firma tato auta skutečně přestavuje ve velkém rozsahu všech odzkoušených motorů (viz. montáže FSi, TSi, GDi).

Postup přestavby:

Zákazník nebo  naši mechanici musí zjistit, jestli je vozidlo stejného obsahu, kW a motorkodu v nabídce od některé ze světových firem  Lovata, Landi Renzo, nebo BRC. Pokud ano, pak je vozidlo možné přestavět. Ovšem pozor. Toto jsou zařízení, která výrobci zpracovali na nových motorech. Pokud motor zákazníka má najeto přes 80 000 Km, výrobce nezaručuje správnou funkčnost, protože opotřebení motoru dosáhlo takových parametrů, že zařízení LPG nedokáže porovnat nový stav s opotřebením a nedosáhne na stejné parametry. Při přestavbě řekněme ve 30 000 km a následném naladění pokračuje opotřebení motoru s plynovou sadou stejným tempem a pak může motor FSi jezdit třeba dalších 300 000 km na LPG pouze s běžnou údržbou. Toto je jen jeden z několika problémů s motory FSi,TSi,GDi. Ale umíme tyto motory montovat i provozovat.

Další naší specializací jsou velké motory, šesti a osmi válce. Děláme je asi od roku 2000. Zpočátku jsme používali jiného výrobce zařízení než dnes. Ten však časem přestal vyhovovat hlavně z hlediska kvality atd., proto jsme  montáže velkých aut dočasně pozastavili (cca na 3 roky).  Po ukončení vývoje a zkušebního provozu šesti a osmi válcových motorů světových značek Lovato a Landi Renzo jsme obnovili naši nabídku a začali jsme je opět přestavovat. Tato zařízení montujeme již déle než 5 let a dosud jsme neměli žádný problém s montáží a servisem těchto velkých vozidel.

Montáže LPG do klasických 4 válců, ale třeba s 8mi benzinovými vstřikovači:

Montáže všech motorů, kde se musí zapouštět trysky plynu k sacím ventilům a to různým pomocným zařízením. Toto jsou všechno věci, které musí firma znát a umět používat. Například tam, kde musí být zapuštěné trysky a firma je neumí dát, vzroste spotřeba klidně o 40 – 60 %.

Všichni naši mechanici jsou na veškeré tyto eventuality školeni a mají mnohaletou praxi. Proto můžeme montovat skoro všechna vozidla, které odmítnou na montáž konkurenční firmy se zdůvodněním, že je vozidlo složité a tudíž se nedá přemontovat, atd.

Výše uvedené typy montáží uvádíme jako naši specializaci, i když samozřejmě provádíme také klasické montáže LPG sekventů do 4 válců, montáže s krokovým motorkem např. do Felicií, atd.

Nepřestavujeme pouze karburátorová vozidla.

Důležité pokyny
Vážení zákazníci,

přečtěte si důkladně pokyny v Servisní knížce a dodržujte termíny kontrolních prohlídek.

  • Při nedodržení podmínek údržby a termínů kontrolních prohlídek zařízení pozbývá poskytovanou záruku! V případě poruchy automobilu, způsobené zařízením LPG, je nutné navštívit náš servis (po dohodě případně autorizované servisní místo k opravě tohoto zařízení oprávněné, viz Seznam servisů).
  • Za neodborné zásahy do zařízení LPG ze strany neautorizovaného servisu zodpovídá majitel vozidla a zařízení pozbývá záruku!
  • Při nedodržení tohoto postupu nelze prokázat příčinnou souvislost s provozem na alternativní pohon LPG a proto nelze uplatňovat jakýkoliv nárok na odškodnění.

Pro majitele nových automobilů v záruce od výrobce:

Pokud došlo k závadě na vozidle, která by mohla souviset s provozem na LPG (poškození motoru, řídící jednotky, ..), je nutné neprodleně o této skutečnosti informovat majitele firmy. K posouzení závady zajistíme vyjádření nezávislého soudního znalce. Pokud znalec nazná, že jde o závadu způsobenou montáží či provozem zařízení LPG, uplatňujete finanční nároky na opravu u naší firmy (pojistné plnění v rámci naší pojistné smlouvy), v opačném případě (výrobní či jiná vada nesouvisející s naším zařízením) nemůžeme vaši reklamaci akceptovat. Odborný posudek v tomto případě použijete pro reklamační řízení u prodejce svého automobilu.

Při nedodržení tohoto postupu nelze prokázat příčinnou souvislost s provozem na alternativní pohon LPG a proto nelze uplatňovat jakýkoliv nárok na odškodnění.

Ceník montáží LPG
Přestavby vozidel Škoda

Felicia 1,3

(mono i MPI)

12.990,- bez ukazatele paliva

14.500,- s ukazatelem paliva

nelze nelze nelze
Felicia 1,6 19.990,- 20.990,- 23.990,- 24.990,-  22.990,-
Fabia starší 19.990,- 20.990,- 23.990,- 24.990,-  22.990,-
Octavia starší 19.990,- 20.990,- 23.990,- 24.990,-  22.990,-
Roomster, Fabia, Octavia (EURO 4, EURO 5) 19.990,- 20.990,- 23.990,- 24.990,-  22.990,-
Přestavby vozidel na sekvenční LPG

Vícebodé vozy

3-4 válce

19.990,- 20.990,- 23.990,- 24.990,-  22.990,-

Vícebodé vozy

5-6 válce

29.990,- 30.990,- 33.990,- s EOBD 35.490,- 32.690,- s EOBD

Vícebodé vozy

8 válců

32.990,- 32.990,- 36.990,- s EOBD 38.490,-  35.490,- s EOBD
Přestavby vozidel FSI, TSI, TFSI, GDI

3 válcové motory 37.490,- 37.490,- 38.990,-  35.890,-
4 válcové motory 37.490,- 37.490,- 38.990,-  35.890,-
Přestavby vozidel klasickým způsobem
Vozidla zahraniční Mono od 16.490,- do 17.490,-
Vozidla zahraniční MPI od 18.490,- do 19.490,-

U sekvenčního vstřikování je v ceně montáže zahrnut ukazatel množství LPG v nádrži zabudovaný na palubní desce.

V ceně montáže válcová nádrž do 45l nebo toroidní do 52l.

Ochrana sedel ventilů   
Přimazávání podtlakové 2.000,-
Rozdělení mazání VSE (rovnoměrné mazání do všech válců, 3 nebo 4 válcové motory) 900,-
Přimazávání podtlakové s VSE rozdělením do válců – cena v rámci montáže LPG 1.500,-
Přimazávání tlakové elektronické do plynového potrubí – cena v rámci montáže LPG 5.400,-
Přimazávání tlakové elektronické do plynového potrubí – domontáž 6.000,-
Přimazávání tlakové elektronické do sání válců (4 válcový motor) – cena v rámci montáže LPG 7.900,-
Přimazávání tlakové elektronické do sání válců (4 válcový motor) – domontáž 8.500,-
Příplatky u zařízení
Držák rezervy 300,-
Povrchová úprava venkovní nádrže – antikorozní nástřik 1.000,-
Přípojka plnění vedle benzínové 500,-
Motory turbo nebo boxer 1.000,-
Venkovní spodní toroid 1.000,-

Příplatky za velikost nádrží:

Válcová: 45l v ceně46-60l + 300Kč, 61-80l + 600Kč, 81-100l + 1.000Kč,větší + 1.500Kč

Toroidní: do 52l v ceně, 53-60l + 400Kč, 61-70l + 800Kč, 71-80l + 1.200Kč, větší + 1.600Kč

Ceny jsou uvedeny včetně DPH.

PLATBY JE MOŽNÉ REALIZOVAT V KČ, PO DOHODĚ V EURECH.

Číslo účtu na zálohy 43-1204250217/0100, jako variabilní symbol prosím zadejte své telefonní číslo.

Velikost nádrží LPG

Toroidní nádrže vnitřní – umístěné v kufru vozidla místo rezervy

průměr [mm] výška [mm] objem [ litrů ]
566 180 33
580 200 39
580 220 43
600 190 39
600 200 41,5
600 220 45
600 250 54
600 270 59
630 200 45
630 220 51
630 250 59
630 270 64
650 200 50
650 220 56
650 250 65
650 270 70

 

Toroidní nádrže venkovní – umístěné dole pod vozidlem, pokud zde byla původně rezerva

průměr [mm] výška [mm] objem [ litrů ]
520 145 22
520 225 36
565 180 35
580 200 39
580 225 45
600 190 40
600 200 42
600 220 47
600 230 48
600 250 52
600 270 57
630 190 40
630 204 45
630 225 50
630 250 60
630 270 62
650 200 50
650 220 56
650 240 62
650 270 70

 

 

Do karburátorových Favoritů montujeme 40litrovou toroidní nádrž. Tato nádrž je zarovnaná se dnem kufru Vašeho automobilu.
 

 

Válcové nádrže

 

 

průměr [mm] délka [mm] objem [ litrů ]
200 382 10
200 550 15
200 717 20
200 884 25
200 1052 30
200 1219 35
200 1384 40
200 1554 45
244 600 24
244 860 36
244 1000 42
244 1200 52
270 514 25
270 607 30
270 699 35
270 792 40
270 884 45
270 977 50
270 1069 55
300 646 40
300 720 45
300 793 50
300 867 55
300 940 60
300 1014 65
300 1088 70
315 531 35
315 599 40
315 667 45
315 734 50
315 802 55
315 869 60
315 937 65
315 1004 70
315 1080 75
315 1139 80
315 1274 90
315 1409 100
315 1544 110
360 478 40
360 527 45
360 582 50
360 632 55
360 686 60
360 789 70
360 892 80
360 944 85
360 996 90
360 1099 100
360 1160 105
360 1203 110
360 1265 116
360 1307 120
360 1411 130
360 1515 140
400 847 90
400 930 100
400 1014 110
400 1097 120
400 1180 130
400 1263 140
400 1347 150
400 1430 160
400 1514 170
400 1597 180
400 1680 190
400 1764 200
450 861 120
450 990 140
450 1119 160
450 1248 180
450 1378 200
450 1571 230

 

Připojištění motoru při montáži LPG
Pojištění se vztahuje pouze na škody vzniklé na strojních částech motoru – ventily, vodítka ventilů, zdvihátka, písty a pístní kroužky, hlava válců, blok motoru, těsnění hlavy a ventilů a katalyzátor, lambda sondy, rozvody  vzniklé v souvislosti s provozem vozidla na LPG.  Počátek pojištění je den montáže uvedený v záruční knížce LPG.

A)Pojištění se vztahuje na jednotlivá nová i ojetá vozidla, kde montáž LPG proběhla do 2 roku stáří vozidla a zároveň max. průběhu 40 000 km. Počátek pojištění je den montáže uvedený v záruční knížce LPG. Pojištění končí uplynutím 60 měsíců od prodeje vozidla, který je uveden v záruční knížce vozidla (HYUNDAI,RENAULT)

B)Pojištění se vztahuje na jednotlivá ojetá vozidla, od jejichž data prodeje uvedeného v záručnímlistu uplynulo méně než 4 roky a mají najeto max. 60 000 km. Pojištění je platné po dobu 24 měsíců ode dne instalace LPG uvedeného v záručním listu LPG nebo po ujetí celkového počtu 150 000 km, dle toho která skutečnost nastane dříve.

C)Pojištění se vztahuje na jednotlivá nová i ojetá vozidla, od jejichž data prodeje uvedeného v záručním listu uplynulo méně než 1 rok a mají najeto max. 20 000 km. Pojištění je platné po dobu 36 měsíců ode dne instalace LPG uvedeného v záručním listu LPG nebo po ujetí celkového počtu 150 000 km, dle toho která skutečnost nastane dříve. (MITSUBUISHI)

D)Pojištění se vztahuje na jednotlivá nová vozidla. Počátek pojištění je den montáže uvedený v záruční knížce LPG. Pojištění končí uplynutím 36 měsíců od prodeje vozidla, který je uveden v záruční knížce vozidla nebo najetím 150 000 km, podle toho, co nastane dřív. (CHEVROLET, GM, RENAULT, DACIA)

E)Pojištění se vztahuje na jednotlivá i ojetá vozidla, kde montáž LPG proběhla do 4 roku stáří vozidla a zároveň max. proběhu 60 000 km. Počátek pojištění je den montáže uvedený v záruční knížce LPG. Pojištění končí uplynutím 84 měsíců od prodeje vozidla, který je uveden v záruční knížce vozidla nebo do ujetí 150 000 km, dle toho která skutečnost nastane dříve (KIA) 

Pojištění se nevztahuje na škody vzniklé nesprávnou obsluhou, nesprávnou manipulací, použitím nekvalitního pohonu LPG, nesprávnou montáží, havárii vozidla.

add 1A) tohoto článku: Pojistné pro 1 jednotku „vozidlo“ činí 1 950 Kč
add 1B) tohoto článku: Pojistné pro 1 jednotku „vozidlo“ činí 1 250Kč
add 1C) tohoto článku: Pojistné pro 1 jednotku „vozidlo“ činí 1 650 Kč
add 1D) tohoto článku: Pojistné pro 1 jednotku „vozidlo“ činí 1 750 Kč
add 1E) tohoto článku: Pojistné pro 1 jednotku „vozidlo“ činí 2 450 Kč

Kalkulátor návratnosti
Kalkulačka

Servis systémů
Loga

Ochrana ventilů VSE
Jedná se o nový, zcela revoluční systém ochrany ventilových sedel a ventilů samých. Princip spočívá v rozvedení ochranného média (VAP – SAVER, FLASH LUBE atd.) do jednotlivých větví sacího potrubí přesně kalibrovanými tryskami. Systém zaručuje přesné dávkování jak ve fázi plného zatížení motoru, tak ve fázi cut–off (jízda s odlehčeným plynovým pedálem). Dříve docházelo při centrálním zaústění za klapkové těleso k nerovnoměrnému dávkování do jednotlivých válců, tak, že nejbližší válec byl v podstatě přemazán a nejvzdálenější byl naopak ochráněn nedostatečně. Výhodou VSE je, že se dá domontovat do stávajících systémů s centrálním zaústěním.

Testovali jsme tento způsob ochrany v uplynulém roce s vynikajícími výsledky i u vozů, které jsou notoricky známé svými velmi měkkými ventilovými sedly.

V kombinaci s přípravkem VAP – SAVER, který obsahuje nejvíc účinné látky je to opravdu to nejlepší co je v dnešní době možné nabídnout k ochraně ventilových sedel.

Účinnou látkou ochrany ventilů je obsah draslíku (K) v přimazávací směsi.

Informace o montážích LPG do motorů FSi, TSi, GDi
Nově jsou k dispozici plynové instalace do vozidel s přímým vstřikováním benzínu. Systém využívá nové strategie, která zabraňuje poškození benzínových vstřikovačů při provozu vozidla na LPG. Řídící jednotka, která je používaná u tohoto systému, je odlišná od řídících jednotek, které se používají pro klasické sekvenční vstřikování.

U motorů FSi bylo největším problémem zabránit při jízdě na LPG přehřívání vstřikovačů a jejich následnému zadírání. Italské firmy vyřešily tento problém následujícím způsobem: každé auto se vstřikováním FSi vzali na brzdové válce a najeli si postupně všechny režimy jízdy. Přitom změřili zahřívání vstřikovačů a podle toho pak nastavili řídící jednotky LPG, takže řídící jednotka automaticky v závislosti na zatížení motoru dávkuje typ paliva (benzín – LPG). Pokud jedete s vozidlem v klasickém úsporném režimu, kombinace otáček a zatížení nechává většinou jako palivo LPG. Pokud budete motor vozu vytáčet do vysokých otáček, bude řídící jednotka přepínat při vysokém zahřátí vstřikovačů častěji do benzínového režimu.

V praxi je pak poměr spotřebovaného paliva:

  • při úsporné jízdě cca 95% paliva LPG a 5% benzín
  • při vysoké akceleraci se spotřeba paliva mění v poměru cca 65% LPG a 35 % benzín

Pro montáž LPG do vozidel s tímto motorem je nutné použít speciální postupy a komponenty:

  • sady na přestavbu přímovstřikových vozidel jsou určeny pro přesný typ motoru – pro objednání potřebujeme znát kód motoru (velký TP, řádek č. 5 – motor, typ), výkon motoru a typ převodovky.
  • dodací lhůta těchto sad je cca 2 dny
  • montáž trvá 2 – 4 pracovní dny, záleží na konkrétním typu vozidla

Seznam vozidel s FSi motory, která přestavujeme na LPG:

SEAT

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

Leon, Altea,

1390 TSI

92

CAXC

LR, Lovato

Leon, Altea, Ibiza

1197 TSI

77

CBZB, CBZ

LR, Lovato

IBIZA

1197 TSI

63

CBZA, CBZ

Lovato

Exeo

1798 TSI

88

CDHA

Lovato, LR

Alhambra

1390 TSI

110

CAVA

LR

Alhambra

1984 FSI

147

CCZA, CCZ

LR

Leon

1984 FSI

155

CCZB

LR

Altea, Leon

1984 FSI

110

BVY

LR,Lovato

Altea

1798 TSI

118

BZB, CDAA, CDHB

LR

Exeo

1798 TFSI

88

CDHA

LR

Altea, Leon, Exeo

1984 FSI Turbo

147

BWA,BWE

LR, Lovato

Altea, Leon, Toledo 1984 FSI 111 BLR LR

VOLKSWAGEN

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

Golf VI (Plus)
Touran, PoloVI
Caddy
Jetta 

1197 TSI

63, 77

CBZB, CBZA, CBZ, CJZ

LR
Lovato

Polo, Golf 1197 TSI 66 CJZ LR

Golf V-Vi
Jetta 
Passat V-VI
Scirocco
Tiguan
EOS

1390 TSI

90

CAXA

Lovato

Passat V-VI

1798 TSI

118

CDAA

LR, Lovato

Golf V-VI
Scirocco, Jetta
Tiguan, Eos

1390 TSI

118

CAVD, CAV

LR, Lovato

Golf Plus V
Golf V,Eos
Passat V
Touran,Jetta

1598 FSI

85

BLF

Lovato
LR

Passat

1998 FSI

110

BVY

BRC, Lovato

Golf

1998 FSI

147

BPY-BWA

BRC,Lovato

Golf

1390 FSI

103

BMY, CHP

LR, BRC

Caddy

1197 FSI

77

CBZB, CBZ

BRC,Lovato

Golf V, Jetta (2005)

1390TFSI

125

BLG

 LR

Golf V, VI
Jetta (2005)
Passat V, VI
Scirocco
Tiguan
EOS

1390TSI

90

CAXA, CAX, CMB

LR

Golf V
Sharan 2010
Tiguan

1390 TSI

110

CAVA, BWK

LR

Scirocco
Golf V
EOS
Jetta
Tiguan

1390 TSI

118

CAVD, CDAA, BZB

LR
Lovato

Touran, Golf V

1598 FSI

85

BAG

LR

Golf V, Touran

1598 FSI

85

BLP

LR

Golf IV

1984 FSI

111

AXW

LR

Golf V, Passat V,
Tiguan, Scirocco

1998 FSI

147

CAWB, CAW

LR

Golf V
Passat V, VI
EOS, Touran
Jetta (2005)

1998 FSI

110

BVY, BLX, BVX, BVZ

LR
Lovato

 Passat sw FSI

 1998 FSI

 110

 BVY- BLR

 Tartarini

 Golf FSI

 1598 FSI

 85

 BAG – BLF- BLP

 LR

Golf V

1984 FSI

147

AXX

LR

Golf V
EOS
Passat V
Jetta (2005)

1998 TFSI

147

BWA

LR
Lovato

Jetta
EOS
Passat V
Sharan 2010

1984 FSI

147

CCZA, CCZ

LR

Golf VI, EOS, Tiguan

1984 FSI

155

CCZB, CCZ

LR

TIguan

1984 FSI

125

CCZC, CCZ

LR

Golf VI, Bora 1598 FSI 81 BAD LR
Golf, Passat, Touran, Jetta 1984 FSI 111 BLR LR
Golf 1395 TFSI 92 CXS LR
Passat 1395 TFSI 92 CZC LR

AUDI

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

A1

1197 TFSI

63

CBZA

LR, Lovato

A1 1390 TFSI 90 CAXA

A3

1197 TSI

77

CBZB, CBZ

LR, Lovato

A3

1390 TFSI

92

CAXC, CAX

LR, Lovato

A3 TT

1798 TFSI

118

CDAA, CDA

LR, Lovato

A3

1598 FSI

85

BLF

LR, Lovato

A4

1798 TSI

88

CDHA, CDH

Lovato

 A3

1984 FSI

147

 BWA

LR, Lovato 

A4

 1798

118

CDH

BRC

A1

1197 TFSI

63

CBZA, CBZ

LR,Lovato

A3

1598 FSI

86

BAG, BLP

LR

A3

1798 FSI

118

BZB, CDAA, CDA

LR

A3

1984 FSI

111

BVY, BLX

LR

A3

1984 FSI

147

AXX

LR

 A3, TT

1984 FSI

147

 CCZA,CAWB, CCZ

Lr 

A4

1798 TFSI

88

CDHA,CDHB

LR

 A4

1984 TFSI

147

 BWE – BGB

 LR

A6

1984 TFSI

125

BPJ

LR

A4, Q5, A5, A6

1984 TFSI

132

CDNB, CDN

LR

A4, Q5, A5 1984 TFSI 155 CDN LR

 Q3

1984 FSI

125

 CCZC, CCZ

 LR

 A3

1984 FSI

110

AXW – BVY – BLX 

 Lovato

A5

1984 TFSI

155

CDNC

LR

A2 1598 FSI 81 BAD LR
S3 1984 TFSI 265 BHZ LR
A3 1984 FSI 111 BLR LR
A5 1798 TFSI 125 CAB LR
Q3 1984 TFSI 155 CSP LR

ŠKODA

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

Octavia, Yeti

1390 FSI Turbo

90

CAXA

LR, Lovato

Yety,
Octavia,
Fabia,Roomster

1197 FSI Turbo

63

CBZA, CBZ

Lovato
LR

Octavia

1598 FSI

85

BLF

LR, Lovato

Superb

1390 FSI Turbo

92

CAXC

LR, Lovato

Yeti
Superb
Octavia

1798 TSI

118

CDAA, CDA

Lovato
LR

Fabia
Octavia
Roomster
Yeti

1197 TSI

77

CBZB, CBZ

LR
Lovato

Octavia

1798 FSI Turbo

118

BZB

LR,

Octavia

1984 FSI

110

BVY, BLX

LR, Lovato

Octavia, Superb

1984 FSI Turbo

147

BWA, CCZA, CCZ

LR, Lovato

Octavia 1984 FSI 111 BLR LR
Superb V6 3600 FSI 191 CDV LR
Fabia 1197 TSI 66 CJZ LR

HYUNDAI

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

Veloster

1591 GDI

103

G4FD

Lovato

I40

1999 GDI

130

G4NC

Lovato

IX35

1591 GDI

99

G4FD

Lovato,LR,

Veloster

1591 GDI

103

G4FD

LR, 

IX35, Tucson 2000 GDI 122 G4NC LR

CITROËN

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

C5, DS3,C4, DS4,DS5

1598 THPI

115

5FV, 5F02

Lovato,LR

C4,DS3, Picaso, DS4

1598 VTi

120

5FX, 5F06

LR

C4, Picaso

1598 VTi

103

5FT

LR

DS3

1598 VTi

115

5FR

LR

DS4

1598 VTi

120

5F06

LR

DS4, DS5

1598 VTi

147

5FU

LR

 PICASSO C4

1598 THPI

115

 UDC5FV8

 Lovato

C5

1598 VTI

115

5FV/EP6

LR

 

DACIA

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

Lodgy

1197 TCE

85

H5F

L.R.

Duster 1197 TCE 91 H5F LR
 

RENAULT 

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM 

Megane, Scenic, Kangoo

1197 TCE

85

H5F

LR

Clio, Captur 1197 TCE 88 H5F LR
Megane 1197 TCE 97 H5F LR
 

NISSAN

MODEL OBSAH VÝKON kW KÓD MOTORU SYSTÉM
Qashai 1197 TCE 85 HRA2 LR
Micra Dig-S 1197 TCE 72 HR12 LR
Juke 1600 TURBO 140 MR16 LR

KIA

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM 

SOUL

1591 GDI

103

G4FD

LR, Lovato

CEED, Sportage

1591 GDI

99

G4FD

Lovato

Sportage

1591 GDI

99

G4FD

LR

PEUGEOT

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM 

3008, 5008, 
308, 508

1598 THPI

115

5FV

Lovato
LR

308

1598 VTi

103

5FT

LR

308

1591 VTi

110

5FX

BRC,LR

308

1598VTi

147

5FU

LR

308

1598 VTi

115

5F02

LR

5008, 3008
308, 508,207

1598 VTi

128

5FY

LR

207

1598 VTI

115

5FR

LR

 

MITSUBISHI

MODEL OBSAH VÝKON kW KÓD MOTORU SYSTÉM
Pajero Pinin 1834 GDI 88 4G93 LR

MAZDA

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM 

CX-7

2300

191

L3

LR, BRC

CX-7

2300

182

 7TKXT0235DB

BRC

CX-7

2300

179

 L3

BRC

6 2000 114 LF LR

FORD

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU

SYSTÉM

Focus, C-Max

1600

111

 JQDA, JQD

LR

 Mondeo III

1798

96

CFBA

LR 

FOCUS

998  EcoBost

92

M1DA

Lovato

S-MAX

1976

149

TNWA

L.R.

S-MAX 2000 177 TNWA
 

MINI

MODEL

OBSAH

VÝKON kW

KÓD MOTORU